Illustration

Сагайдачний Євген Якович

Сагайдачний Євген Якович (22 квітня 1886 – 21 серпня 1961) – український художник, театральний декоратор, скульптор, етнограф, педагог, колекціонер. Сагайдачний народився в Херсоні, але ще малим із родиною переїхав до Петербурга, де вступив на юридичний факультет університету, але невдовзі покинув навчання та влаштувався юнгою на торговий корабель. Подорожуючи, молодий Сагайдачний відвідав музеї Єгипту, Італії, Туреччини та познайомився з візантійським, ренесансним, єгипетським мистецтвом, а також із європейськими течіями кубізму та футуризму.

  • Детальніше

    Повернувшись до Петербурга, Сагайдачний пішов навчатися малярству та скульптурі в приватних студіях Дмитра Кардовського та Яна Циоглінського, в училищі барона Штігліца.
    У період захоплення авангардом митець пробував себе в різних напрямках авангардного малярства. Спільно з ученицею школи Бойчука паризького періоду Софією Бодуен де Куртене та художником Михайлом Ле-Дантю Сагайдачний пропагував «ідею первинності в мистецтві примітиву та народної творчості». За порадою Софії він приїхав до Львова, де познайомився з Михайлом Бойчуком та бойчуківським «неовізантизмом».
    У 1917 році, переїхавши до Києва, Сагайдачний влаштувався театральним художником та вступив до Української Академії Мистецтва, де навчався в майстерні Бойчука.
    Кожний період позначився на творчості Сагайдачного. Так, в доробку митця: замальовки гуцульського побуту, архітектури, портрети гуцулів, пейзажі краю, лаконічні кольорові роботи в дусі авангарду, картини в стилі бойчуківської школи, а також кубофутуристична скульптура та декоративні твори.
    Митець увійшов до складу ініціативної групи АРМУ, організованої в 1925 році, членами якої також були Давид Бурлюк, Анатолій Петрицький, Михайло Бойчук, Василь Седляр, Іван Врона.
    Творчі пошуки Сагайдачного проявилися і в скульптурі, яку характеризують як «кубофутуристичний бойчукізм». Але, на жаль, композиції були знищені в період боротьби з «антинародним формалізмом». Масові репресії проти діячів української культури в 1932 року змусили Сагайдачного переїхати в Луганськ. Твори художника, представлені на виставках у Луганську та Сталіно в 1934-35 рр. попали під графу «формалізм». Але звинуватити митця та одного з засновників російського авангарду в «українському буржуазному націоналізмі» не вдалося – це зберегло Сагайдачному життя в трагічному 1937 році.
    Сагайдачний був закоханий в гуцульське мистецтво (в 1946 р. переїхав з родиною до Косіва), що спонукало його колекціонувати роботи як визнаних майстрів, класиків, так і своїх талановитих сучасників.
    У середині 1950-х рр. Сагайдачний разом із художниками-бойчукістами – Сергієм Колосом й Охрімом Кравченком – започаткували виїзди на пленери мальовничих краєвидів Яворова, Ясенова, Річки, Брусного, Пістиня. Одного серпневого ранку 75-річний Сагайдачний пішов із улюбленим етюдником у гори. Та серце художника не витримало спекотної погоди й далекої дороги. У 1969 році в Львові була організована посмертна виставка творів Євгена Сагайдачного.
    Як викладач працював у Межигірському художньому керамічному технікумі, художньо-промисловому технікумі ім. Гоголя в Миргороді, в художніх закладах у Дніпропетровську, Ніжині, Луганську, в Косівському художньому училищі. Викладав скульптуру, рисунок, живопис, історію мистецтва.
    Твори Євгена Сагайдачного зберігаються в Національному музеї народного мистецтва Гуцульщини та Покуття ім. Йосафата Кобринського, Національному музеї ім. Андрія Шептицького в Львові. У збірці NAMU розміщено п'ять малярських та одна графічна роботи Сагайдачного, що належать до бойчукістського періоду творчості митця.

Твори

Illustration

Чоловік зі свічкою

Illustration

Жінка в червоній хустці

Illustration

Розмова

Illustration

Портрет чоловіка

Illustration

На Прип'яті

Illustration

Три жінки